Nyári tábor

Nagybörzsöny 2021.

Tábori tudósítás Nagybörzsönyből

Egy július végi kedd reggel  kis csapatunk izgatottan várta a tábor indulását a Börzsöny csodálatos hegyei közé. A Lipták Gábor Városi Könyvtár hagyományos tábora ezúttal Nagybörzsönyt és környékét vette célba.

Budapest belvárosát a buszból csodáltuk meg,  majd első állomásként Vácon parkoltunk le. Megtekintettük a belváros templomait, majd Sajdik Ferenc grafikus „Mosolyalbumát” látogattuk meg, mely a mi arcunkra is mosolyt csalt. Vác után Nagybörzsöny felé vettük az irányt. Elfoglaltuk a szállást, elfogyasztottuk finom vacsoránkat, aztán játszottunk, jobban megismertük egymást. Este csillaghullást figyeltünk a teraszról.

Szerda reggel újult erővel indult útnak a csapat, a reggelit követően a falu templomait jártuk sorra és sok érdekességet hallottunk a településről. A Mesekerámia aprólékosan elkészített csodái után ebédelni mentünk, délután pedig a falu vízimalmával ismerkedtünk meg. Vacsora után társasjátékokkal szórakoztunk, sötétedést követően pedig szentjánosbogár-túrát tettünk a helyi horgásztó körül.

Másnap Márianosztra volt az úti cél. A Magyarok Nagyasszonya templom és a kripta kívül-belül, a börtön csak kívülről került megtekintésre. Majd a zebegényi szecessziós stílusban épült templomot látogattuk meg. A strandolás sajnos elmaradt a Duna szennyezettsége miatt, de szép látványt nyújtott a folyó. Este újra sétálni indultunk a faluban, újabb szépségeket fedezve fel.

Péntek reggel csapatunk korán ébredt, hogy utazni tudjunk a börzsönyi kisvasúttal. A nyitott kocsikból 40 perces út alatt csodálhattuk az erdő varázslatát, aztán Nagyirtáspusztán leszálltunk és gyalog bandukoltunk vissza Nagybörzsönybe a bükkerdőn keresztül. A hosszú és nehéz út után jó volt ebédelni, majd megpihenni kicsit. Délután a másnapi csapatversenyre készültünk: verset faragtunk, zászlót rajzoltunk…. A faluban munkálkodó magfaragó aprólékos munkáiról mesélt és megmutatta, miket készít. Lenyűgöző volt! Vacsora után felkapaszkodtunk a hegyre naplementét nézni, este pedig újra a csillagokat kémleltük.

Szombaton reggel kis csapatunk útra kelt ismét, ezúttal a nagybörzsönyi csipkefaragót látogattuk meg és az állatsimogatóba mentünk. Láttunk ormányos medvét, lovat, pávát, tyúkot, kakast, szamarat, birkát, libát, kacsát, kecskét, disznót, nyulakat, tengeri malacot és egy rókát is. Délután kezdődött a vetélkedő. Izgalmasan alakultak a pontok, de a végén minden csapat nyert valami apró ajándékot, megkaptuk a tábori okleveleket, a címmel, amit egymásnak megszavaztunk. Utolsó közös esténken megint a teraszon találkozott a csapat egy része, ahol vidáman cseverésztünk a csillagos ég alatt.

Vasárnap korán kellett kelnünk, összecsomagolni és elhagyni a táborhelyet. Az esőben ázva csomagokkal és élményekkel tele felszálltunk a buszra és hazafelé indultunk. Szobnál komppal átkeltünk a Dunán, Esztergomban megnéztük a bazilika hatalmas és lenyűgöző épületét, s végül az újból eleredő esőben a tatabányai Turul emlékművet kerestük fe, ahonnét csodaszép kilátás nyílt a városra. A Szelim-barlang bebarangolása után már meg sem álltunk Balatonfüredig. Mindenki fáradtan, de új élményekkel és új barátságokkal telve ért haza.

Fehér Viktória

Veszprémi Szakképzési Centrum

Ipari Technikum

Kecskeméten táboroztunk

„Hírös város az Aafődön…”

Könyvtári tábor Kecskeméten 2019.

A Lipták Gábor Városi Könyvtár gyerekkönyvtárosai a hagyományokhoz híven július utolsó hetében vitték táborozni a gyerekeket. Az is hagyomány már, hogy a Nagycsaládosok Egyesületének balatonfüredi Szivárvány Egyesületével közösen, szoros összefogásban zajlik a szervezés. A táborozók napló formájában számolnak be élményeikről. Van, aki rímekbe szedve emlékezik:

„Túránk Dunaföldváron kezdődött,

ahol két szobrot érintve,

sétánk a várban végződött.

Utána elmentünk Szabadszállásra,

hol József Attila családjának

volt egy apró háza.

Majd elutaztunk kis csapatunkkal Kecskemétre,

azért, hogy bejárjuk ezt a szép várost végre.”

Szerdán reggeli után a Rajzfilmstúdióba indultunk. Nagyon sok érdekességet láttunk-hallottunk, az is kiderült, hogyan készül a rajzfilm. Néztünk néhány animációs kisfilmet, majd ebéd után a strandot vettük célba. Csúszdáztunk, pancsoltunk és élveztük a jó időt.

Csütörtök reggel, egy kellemes reggeli után a kecskeméti Szórakaténusz Játékmúzeum felé vettük az irányt. Itt a világ népeinek játékait tekintettük meg. Nagyon érdekes volt, még az ókori, távol-keleti kultúrák bábszínházaival is megismerkedhettünk.

Ebéd után buszra szálltunk, hogy az elvigyen minket Kecskemét főterére. Itt megkezdtük a bolygók felkutatását, melynek nyomán végül a planetáriumban kötöttünk ki. Először megcsodáltuk a szódáspatronnal működő rakétát, majd a csillagász bácsi vetítéses előadásán vettünk részt. A végén egy impresszív lézer-show-val kápráztatott el minket.

Vacsora után éjszakai túrára indultunk, ami nyugodt, hangulatos esti sétát takart. Mikor hazaértünk, mindenki nyugovóra tért.

Táborunk negyedik napján reggeli után összepakoltuk a cuccainkat és elkezdődött a nap. Elsőként a Benkó-parkot látogattuk meg, ahol kezdetét vette a túra a kilátóhoz. Fölérvén gyönyörű kilátásban volt részünk. Fényképeket készítettünk és beszélgettünk a kevéske fa hűs árnyékában. Lefelé menet a csapat két részre oszlott: egyik fele a rövidebb, de nehezebb, meredek utat választotta, míg a többiek a hosszabb, viszont könnyebb úton haladtak. Ebéd után kezdetét vehette a strandolás. Szétszóródtunk a medencék között: elmentünk csúszdázni, úszni, ugrálni vagy éppen csak pihenni. A tegnapelőtt még javítás alatt álló három csúszdát is megnyitották, így több lehetőség nyílt a szórakozásra.

Mindannyian jól éreztük magunkat, ám sajnos eleredt az eső, így hát szedtük a sátorfánkat. Estére mindannyian jól elfáradtunk és az új emlékekkel kísérve lassan mindenki elszundított.

Szombaton korán keltünk, hogy megnézzük a kecskeméti piacot, ahol különféle állatokat, szerszámokat, cipőket, ruhákat, virágokat árultak. Innen a Vadas Parkba mentünk és elbámészkodtunk egy darabig: Tigris, oroszlán, nandu, emu, piton, teve, láma, mandril, muflon, szurikáta…. Az ajándékboltban sokan vásároltak meglepetést a családnak. Ebéd után az esti vetélkedőre készültünk. Erre vacsora után került sor, ahol a csapatok bemutatkozó vicces verseit követően az elmúlt napok látnivalóiról feltett kérdésekre kellett válaszolni. A végén minden csapat kapott ajándékot. Utána a legek versenye következett. Minden évben minden táborlakó kap egy címet, amit a többi táborozó szavaz meg neki. A „díjkiosztó” után egy rövid „Ki mit tud?” szórakoztatta a közönséget. Sajnos kevés fellépő volt, de ennek ellenére jól szórakoztunk.

Eljött az utolsó nap: vasárnap. Fájó szívvel búcsút vettünk a kollégiumtól, ami majd’ egy hétig szállást adott kis társaságunknak. Fülledt, párás melegben érkeztünk Dunavecsére, ahol Petrovics Istvánnak, Petőfi Sándor édesapjának egykori mészárszékét látogattuk meg és a városban körbesétálva egy faun szobrát is megnéztük. Dunaújvároson keresztülhaladva a valaha dübörgő iparváros tárult elénk, majd a Duna partján felállított szobrok közt elköltöttük ebédünket. Az azt követő sétánkat azonban a csepergő eső szakította meg, így buszra pattanva, Füredig meg se álltunk.

Egyed Fruzsina, Hódos Bence, Kovács Enikő, Feikus Kitti és Detti,

Juranics Rebeka, Kalmár Petra, Fejes Dóra, Pálfi Máté,

Frits Kíra, Horváth Blanka, Fehér Viktória

Táborainkról

Könyvtárunk 1990 óta szervez nyári szabadidős táborokat, hátrányos helyzetűek (anyagi és szociális problémákkal küzdő családok gyerekei, sajátos nevelési igényű gyerekek, nagycsaládosok gyerekei) részvételével. Sok hátrányos helyzetű család számára ez az egyetlen lehetőség, hogy gyerekeit nyaralni küldhesse. Már kialakultak kisebb csoportok, családok vagy baráti társaságok, akik alig várják, hogy elkezdjük szervezni a következő tábort. A Nagycsaládosok Szivárvány Egyesületével kialakult jó együttműködésnek köszönhetően sokgyermekes családok is jöhetnek, akár szülőkkel, nagyszülőkkel együtt is. A tábort balatonfüredi és a kistérségében élő gyermekek és családok számára szervezzük.

A nyári táboraink fő célkitűzése az, hogy hozzájáruljon az általános iskolás korosztály szabadidejének kulturált eltöltéséhez. Olyan elfoglaltságot kínálunk, amely egyszerre szolgálja a csoport közösséggé formálódását, közös művelődést, országjárást, a természetes környezet jobb megismerését.

Táboraink

Évtizedek óta szervezünk táborokat a gyerekeknek, de számos visszatérő felnőtt-táborozónk is van a törzstagokká vált ifjúság mellett.

6 nap 5 éjszaka teljes ellátással és rengeteg programmal!

Évente változó helyszín, hogy megismerd gyönyörű országunk csodálatos értékeit!